28 juni 2012

GEM 28 juni 2012 Aanpassingen Willemstraat (1)

Geachte heer/mevrouw,
In deze memo wordt nader ingegaan op de inhoudelijke afwegingen die gemaakt zijn bij het ontwerp van de nieuwe verkeerslichten op het kruispunt Vonderweg-Willemstraat-St,. Antoniusstraat-L. Napoleonlaan.
De verkeerslichten zijn aan vervanging toe.  Eind 2013 zal er een nieuwe verkeerslichtenregeling worden geplaatst. De oude regeling wordt vervangen door een moderner,  voertuigafhankelijk verkeerslicht. De hoeveelheid groen per richting is afhankelijk van de verkeersdrukte. De hoeveelheid verkeer wordt gemeten met zogenaamde detectielussen in de weg. Er zijn diverse varianten onderzocht en uit nader onderzoek blijkt dat het kruispunt Willemstraat-St. Antoniusstraat-L. Napoleonlaan ook met verkeerslichten geregeld moet blijven. Een enkelstrooksrotonde past ruimtelijk niet en een ongeregeld kruispunt is verkeersonveilig.
De nieuwe verkeerslichten dienen ook zoveel mogelijk aan de veiligheidseisen te voldoen. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de huidige (subjectieve) verkeersonveiligheid en met de verkeersongevallen die zijn gebeurd in de afgelopen jaren.
Belangrijke conclusie is dat  een linksafslaande auto niet meer tegelijkertijd groen mag krijgen met tegemoetkomend rechtdoorgaand autoverkeer of met fietsers/voetgangers. Dit is ook beleidsmatig vastgesteld door het college (zie nota verkeerslichten). De overbelasting op de Willemstraat-west en Atoniusstraat  kan nog wel steeds  regelmatig optreden in de nieuwe situatie waardoor automoblisten af en toe een dubbele stop moet maken. Dit wordt als acceptabel gezien omdat deze weg een minder belangrijke verkeersfunctie heeft dan de Vonderweg. Verder zijn de fietsers op dit kruispunt de meest belangrijke verkeersdeelnemers, waar voor de wachttijd niet te hoog mag worden (primaire fietsroute). 
De consequentie van bovengenoemde keuzes is dat het wegvak tussen de twee kruispunten heringericht gaat worden (aparte fietspad aan noordzijde Willemstraat en aparte linksafvakken). Hierdoor wordt de oversteekbaarheid over de  Willemstraat  beter. Het is voor de fietser op de Willemstraat ook veel veiliger om op een vrijliggend fietspad te fietsen. Ten tijde van de herasfaltering in 2011 (vervangen toplaag asfalt) was wel bekend dat binnen 2 jaar de verkeerslichten vervangen zouden worden. Echter destijds was niet bekend dat het wegvak tussen de twee kruispunten compleet heringericht diende te worden. Verder was de toplaag zo slecht dat er niet nog eens twee jaar gewacht kon worden op de uitvoering.
Het verkeer op de Willemstraat,  komende vanaf de westzijde, dient wat betreft de rechtdoorgaande beweging, met een groene golf te worden afgewikkeld. Dit om te voorkomen dat het verkeer op het kruisingvlak staat, hetgeen onveilig is voor overstekende voetgangers/fietsers/ auto’s vanaf  de L. Napoleonlaan en de st. Antoniusstraat. Verder bestaat  er de noodzaak om het verkeer dat linksaf slaat vanaf  de Willemstraat ri. L. Napoleonlaan, op het tussenvak op een aparte rijstrook te laten rijden. Hierdoor is een linksafverbod vanaf Willemstraat-west, richting St. Antoniusstraat noodzakelijk en wel om de volgende redenen:
- indien men de linksafbeweging handhaaft dan dient men tegelijkertijd groen te geven aan de parallel tegemoetkomende fiets/voetganger/auto hetgeen onveilige situaties met zich mee kan brengen. Als men niet tegelijkertijd groen geeft aan bovengenoemde richtingen, dan kan het verkeer afkomstig van de Willemstraat-oost niet meer in een groene golf doorrijden richting Willemstraat-west. Het gevolg is dan dat er te veel verkeer blijft staan tussen de twee kruispunten en uiteindelijk blokkade op  op het kruisingsvlak tot gevolg.
-  de fietsroute op de Willemstraat is een primaire fietsroute (afwikkeling fiets belangrijker dan afwikkeling auto). Verder zijn er het ochtendspitsuur 210 fietsers/uur geteld en in de avondspitsuur 250 fietsers/uur.
- Indien er twee auto’s achter elkaar linksaf willen slaan richting St. Antoniusstraat, kunnen ze de auto’s die rechtdoor willen blokkeren.

Verder heeft bij de afweging van het linksafverbod op de Willemstraat ook meegewogen dat er goede alternatieve routes beschikbaar  zijn.  Verder gaat het om relatief  weinig voertuigen die deze beweging maken. Er is visueel geteld  in zowel ochtendspitsuur (25 voertuigen linksaf tussen 8:00 en 9:00 uur) en in het avondspitsuur (17  voertuigen linksaf tussen 16:30 en 17:30 uur).  Als deze voertuigen door andere woonstraten gaan rijden zal dit nauweljks te merken zijn voor de bewoners die in die straat wonen.
Het is een vrij technisch verhaal geworden maar dit is op verzoek van een aantal bewoners. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
mw. M.J.M. Jansen-van der Zande
Verkeersbeheerser
cc  Leontien van Agt
mjz/LF12013291_bewoners Gagelstraat e.o.


BRON  

Geen opmerkingen: